tisdag 18 september 2012

LCHF Extreme

För två veckor sedan började jag äta LCHF "Extreme" för att må bra och förhoppningsvis även tappa lite övervikt. Jag tänkte tala om bara några av de funderingar jag haft och fått under dessa två första veckor, och ev följa up lite senare. Detta kommer dock INTE att bli en ny kost- eller hälsoblogg, så var bara lugn.

Till att börja med så har min vikt åkt berg- & dalbana under hela livet, i 38 år nu, och jag har endast vid några få korta perioder varit helt nöjd med hur min kropp varit formad. Jag kan i backspegeln se att det har varit med ca 7 års intervaller sedan första gången då jag var runt 18 år, efter värnplikten, dvs 18, 25 och 32 år gammal och än en gång kommer nu min motivation och mitt behov efter ytterligare ca 7 år. Jag fyllde ju nämligen 38 år för inte fullt två månader sedan.

Jag har verkligen bestämt mig nu (igen) och jag har sett till att skapa bra förutsättningar för att lyckas, bl a genom att styra min egen tid (ökade möjligheter till ev träning och matlagning som jag inte gjort innan) ha god kunskap genom en mkt insatt och påläst vän, och även en ekonomi som klarar av en något förhöjd kostnad för mat och ev kosttillskott.

Jag har alltid gjort saker i svart eller vitt, av eller på, så även denna gång blir det utan "fusk" (jag är ju dessutom min egen domare och vill heller inte på nått sätt lura mig själv), inget "unna mig" som inte grund-dieten tillåter, men däremot prova göra det hela så enkelt men även framgångsrikt som möjligt.

Jag har beslutat att i så stor utsträckning som möjligt, helt UTESLUTA ALLA TYPER AV SOCKER ur min kost vilket innefattar kolhydrater som omvandlas till socker i magen och går ut i blodet och höjer blodsockernivåen, som bekämpas med att kroppen höjer insulin-nivån, som i sin tur gör oss feta. För att vara mätt i samma utsträckning som innan behöver jag ersätta det med kalorier från fett och proteiner, så den diet som låg närmast och dessutom väldigt i ropet var då LCHF - Low Carb, High Fat.

Jag har sett ca 20 timmar film och föreläsningar på Youtube om detta nu och blir mer och mer övertygad om att detta kan vara den livsstil jag kan klara av att leva med långsiktigt och få förändringar i min hälsa och mitt välmående. En positiv bieffekt skall kunna bli en viktminskning.

De första två veckorna har gått enklare än jag trodde med min nya livsstil. Jag äter perfekt efter konstens alla regler och har klarat mig från att "trilla dit" i fallgroparna som finns där ute. Jag har inte tränat nämnvärt, förrutom en del promenader, som jag alltid gjort.
Jag mår bra, men inte överdrivet bra. Jag har inte märkt några stora fantastiska förändringar i min vardag, förutom att mage och tarmsystem är lite "lugnare".

Förrutom detta så har jag lovat mig själv höja livskvalitet ytterligare ett snäpp, utan att överdriva detta, så samtidigt dricker jag gärna ett eller ett par glas rödvin och naturligtvis då även mumsa lite ost (dock ej kex!) till kvällsmål. Eller varför inte en liten Whiskey till kvälls-filmen?

Till min förvåning har jag nu de första två veckorna tappat 2,5kg, utan att ha bantat med äckliga soppor eller pulver, eller ens svultit. Jag har endast tagit bort så mkt socker som möjligt ur min dagliga kost. Jag har som mål att max ta in 20gr kolhydrater / dag, eftersom det nästan är omöjligt att lyckas äta vanlig kost en hel dag helt utan kolhydrater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.