onsdag 10 februari 2010

FU nedlagd

Med hänvisning till föregående inlägg så kan jag nu meddela att förundersökningen igår Tisdagen den 9:e lades ned i brist på möjligheter att "minutoperativt" bistå mig med hjälp pga av "de geografiska omständigheterna".
Dvs polisen i Sverige kan inte göra, eller be någon myndighet i annat land göra, ett akut ingripande i annat land, utan endast efter förfrågan och beviljande hos ett antal instanser inom polis- och rättsväsendet runt om i Europa.

Tiden från förfrågan till meddelande om beslut är i de allra flesta fall, från några veckor och upp till månader! Sen ska man dessutom få en myndighet i altuellt land att utföra ingripandet efter att beslut tagits, vilket kan ta ytterligare tid beroende på tidsutrymme hos den myndigheten just då.
Min hjälp behövdes minutoperativt och det händer tydligen i princip aldrig. Är det alltså så att Svenskar aldrig har problem utomlands och behöver Polisens hjälp?

Jag tycker detta är mycket märkligt och har därför anmält polismyndigheten för försummelse, både hos Polisen :/ och hos ARN - Allmänna reklamations-nämnden. Så vi får väl se om 100 år, om myndigheterna har förstått hur hjälplösa och beroende den enskilde människan är och ev kan pressa sig till att ta ett beslut om en förändring i det minutoperativa besluts-systemet. Även inom EU verkar det vara trögflytande även fast det ofta låter sååå bra... Så även i detta inlägg avslutar jag med att jag inte har något större hopp om hjälp och inser att man tydligen ska klara sig på egen hand i alla lägen. Själv är alltså bäste dräng!

Fotnot:
Den rätta "Ann" har lovat hjälpa mig och betala tillbaka hälften av pengarna jag förlorat på sikt. Hon hade tyvärr ingen möjlighet att betala tillbaka allt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.