torsdag 2 april 2020

Snart ett av tre (?) läsår avklarat!

Fantastiskt, och det har gått lättare än vad jag trodde, både att vara hemifrån (faktiskt) med allt vad det innebär, men även själva studierna. Precis som jag hoppades och trodde har jag stora fördelar efter mina 25 år i yrkeslivet mot många andra studenter och inte heller gör det speciellt ont att vara 25-öresingenjör i botten.

Jag har sedan dag ett på universitetet haft siktet inställt på att försöka få skolan att acceptera, pga min erfarenhet och familje-/livsituation de många fördelarna för mig och mycket mindre problem generellt som jag skulle uppleva genom, att få läsa på distans. Många har de grundande samtalen med nyckelpersoner blivit och mitt engagemang i programrådet har inte gjort förutsättnigarna sämre. Men, den världsomfattande viruskrisen pga COVID-19/"Corona" gjorde att Uppsala universitetet i sin helhet tvingades stänga för campus-studier och därmed i praktiken skicka hem alla studenter för distansstudier. Jackpot för mig, mitt i all världens corona-bedrövelse! Sedan några veckor är jag därför hemma och läser på distans, från mitt kontor och kan träffa min dotter igen, när jag vill (när inte hon är på sin skola som fortfarande är öppen). Snacka om mitt i prick!

Min plan nu är att fprtsätta öäsa även somrarna och därmed läsa in en termin. Samtidigt planerar jag, då en annan möjlighet samtidigt öppnat sig, att knuffa om ordningen av några kurser i slutet av utbildnigen, för att läsa än mera effektivt. Med dessa två justeringar kortar jag ner totaltiden för utbildningen till 2,5 år, varav det första snart är gjort. Så, just nu känns det som att jag har gjort "snart halva" och just nu med distansstudier på obestämd tid.

Dessutom, som grädde på moset, finns nu faktiskt plötsligt kurspaket som motsvarar hela terminer av det program jag läser, att faktiskt söka på distans framöver. Det innebär att om jag blir antagen och planen går i lås, att jag om hängslena håller, kommer att läsa resten av programmet på distans, oavsett om det blir bättre världsläge och mindre risk för corona-spridning. Så, det kom faktiskt något gott ur corona-pandemin, för mig, så länge jag inte blir sjuk av det.

Stay well! Ta hand om dig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.